6 Ocak 2009 Salı

tarkovski



IVAN' IN ÇOCUKLUĞU;12 yaşındaki Ivan, 2. Dünya Savaşı’nda Alman mevzilerine sızarak oradan aldığı askeri bilgileri Sovyet cephesine bildiren bir casustur. Küçük yaşta ailesini Almanların öldürmesi ve yaşadıkları, onun intikam alma duygusunu öylesine körükler ki, bu onun yaşama amacı olmuştur. Filmin düşsel ağırlıklı anlatımı, yönetmenin iç dünyasına bir yolculuk niteliğindedir. Tarkovski’ nin ilk filmi olan IVAN’ IN ÇOCUKLUĞU, yönetmenin diğer filmlerindeki felsefi dokuyu taşımaması ve imgelerin doğrudan kullanılması bakımından ayrı tutulabilir.

ANDREI RUBLEV,O güne kadar hayatını manastırın duvarları arasında dini ikon resimleri yaparak geçirmiş olan Andrei Rublev’ i uzak bir şehirden ünlü bir ikon ressamı, yanında çalışmak üzere çağırır. Andrei manastırdan yola çıktıktan sonra, yolda ve daha sonrasında son derece acımasız olan gerçek hayatla karşı karşıya gelir. İyilik düşüncesiyle somut gerçekliğin bağdaştırılabilirliğine duyduğu inancı gün geçtikçe yitirmeye başlayan Andrey, sonunda her şeye karşın başlangıç noktasına; sevgi, merhamet ve kardeşlik fikrine geri dönecektir. Artık acı çeken bir halkın özlem dolu umudunu içinde barındıran bu görüşlerin doğruluğunu bizzat kendi benliğinde hissetmiştir.

SOLARIS, Chris, Solaris gezegeninin üzerine kurulmuş olan bir istasyonda gelişen, açıklanamayan olaylar hakkında merkeze rapor vermek üzere, oraya yollanan bir bilim adamıdır. Ama Solaris gezegenine yapılan uzay yolculuğu ve bu gezegenin okyanusu üzerinde geçen zaman, aslında bir insan beyninin derinliklerine ulaşan analizin yansımasıdır. Okyanus, kendi üzerinde çalışan görevlilerin belleklerinde geriye itilmiş kişilikleri cisimleştirerek karşılarına getirir. Stanislaw Lem'in aynı adlı romanından yola çıkarak Tarkovski'nin ürettiği bu film, son kırk yıl içinde bu tarzda yapılan en iyi filmler arasında sayılabilir.

AYNA, Andrey Tarkovski'nin Ayna adlı filmi, yönetmenin çocukluğundan ve yetişkinliğinden kırıntılara odaklanan, parçalanmış görüntüler dizisi sunar. Bir çocuğun savaş zamanı yaşadığı sürgün, bir annenin politik terörden dolayı yaşadıkları, bir evliliğin bozulması ve kır evindeki yaşam. Bunların arasına yavaş çekim rüya görüntüleri (bir kadının kahverengi saçlarında ve su görüntülerinde ağır ağır geçen zaman) ve korkunç haber filmleri serpiştirilmiştir. “İzlenmesi zorunlu bir giriş filmi” olarak tanımlanan AYNA; yönetmenin, aralarında “SOLARİS” ve “NOSTALGHİA” nında bulunduğu diğer parlak yapıtları için ipuçları sunan bir bilmecedir. Hiç Hollywood tarzı olmayan bir sanatı izleyecek kadar sabırlı izleyiciler için bu film, zamana ve anılara yapılan baştan çıkarıcı bir yolculuktur.

STALKER, Stalker (İz sürücü), insanları ücret karşılığında meteor düşen yasak bir “bölge” ye götüren bir kılavuzdur. Film, hayatında sık sık umutsuzluk anları yaşayan, karısı ve kızına iyi bakmaktan başka bir amacı kalmayan Stalker’dan, onun gibi umut ve hayallerini kaybetmiş ve bunları “bölge” de bulabileceğine inanan bir yazar ve bir bilim adamının “bölge” de yaşadıklarını anlatıyor. Tarkovski, kendiliğinden oluştuğunu söylediği derin atmosfer, uzun planlara sahip kurgu ve etkileyici görüntüleriyle uzun süre unutamayacağımız bir film sunuyor.

NOSTALGHİA, Rus bir şair olan Gorçakov, köle Rus besteci Pavel Sosnovski hakkında belge toplamak için İtalya’ ya gelir. Amacı, bestecinin yaşamını konu alan bir opera metni yazmaktır. Film ilerledikçe Gorçakov’ un yazgısı, araştırmasını yaptığı bestecinin yaşamına benzemeye başlar. Ama kahramanımızın acıyla yoğrulmuş aklı salt bireysel bir kurtuluş peşinde değildir: çağdaş uygarlığın çılgınlığından ve acımasızlığından insanlığı genel olarak kurtarmaktır hedefi. Nostalji, bu bakımdan Tarkovski’ nin hayata ve birey-toplum ilişkisine bakışını başarılı bir şekilde ortaya koyduğu filmdir.

KURBAN, Kurban”, kanserli bir adamın, çektiği acılardan ancak bir kurban vererek kurtulabilen Alexander’ ın, başından geçenleri konu alıyor. Tarkovski, bu filmde bireyin kendi hayatıyla hesaplaşmasını, kendisini bir başkası için ya da bir dava uğruna feda edebilmesi temelinde tartışır. "Kurban", kişisel ve tarihi perspektiflerden dünyaya dair düşünsel ve duygusal yansıtmalar dahil, Tarkovski'nin film kariyerinde ele aldığı tüm konuların, temaların çoğunu topladığı 'son' filmidir.

Hiç yorum yok: